Innledning
Hvorfor er gruvedriften i Arendalsområdet
så lite omtalt? Grunnen til dette kan være at jernverkene var
de viktige produsentene. Ingen var interessert i hvem som tok ut jernmalmen
fra fjellet et eller annet sted. Dette var stort sett fattige arbeidere
som hadde det svært kummelig. Malmen ble fraktet med båt fra
Malmbrygga i Arendal til forskjellige jernverk langs kysten.
I 1574 fikk Erik Munch, som var lensherre
i Nedenes amt, bevilling av danskekongen til å bygge et jernverk
i Barbu ved Arendal. Dette er et av de første gruveprosjekter vi
hører om i Norge. I Arendalsfeltetfantes
mange skarn som var rik på magnetitt.
Denne magnetitten inneholdt 72% jern, og den var meget ren.
Gruve
I sjakten ble det bygget gulv i mange etasjer
med stiger mellom. Gulvet dekket ikke hele sjakten fordi det måtte
være plass til å heise opp malmen.
Figur 1: Gruveganger.
Sjakt:
Går rett ned i fjellet
Stoll: Åpning
fra sjakten til friluft. Fra stollen tippet de ut stein, drenerte ut vann
og tilførte luft
Ort: Gruvegang som stoppet
inne i fjellet
Stigort: Gruvegang med
stigning
Synk: Gruvegang som
hellet nedover
Bergfeste: Ofte ble
sjaktene svært dype, og for at fjellet ikke skulle rase sammen, satte
arbeiderne igjen "fjellbroer" tvers over sjakten. Dette kalles bergfeste. |
Fagfolkene som hadde
ansvaret for driften av gruvene, kom ofte fra Tyskland. Av den grunnen
er mange av gruveuttrykkene tyske (eks. ort, stoll)
Mange av gruvene i
Arendalsområdet kunne bli svært dype. Dette skapte problemer
med å heise opp malmen, Bunnen i Bråstad gruve, ligger hele
460 meter under overflaten. Denne gruva ble drevet helt til 1975. Totalt
ble det tatt ut 850 000 tonn jernmalm fra Bråstad gruve.
Dagbrudd
Gruver som ligger
i åpne dagen kalles dagbrudd. Malmen ligger helt oppe i dagen og
når de tar ut malmen blir det da en stor grop i terrenget.
Figur 2: Steinaås
gruve ved Arendal
På Gruveholmen
gruve ved Tromøya, går gruvegangen 140 meter under havoverflaten.
Dagåpningen er på 51 x 7 meter. Omkring 1790 skjedde det en
tragisk ulykke der.
Ei gruve styrtet sammen
over hodet på fem arbeidere. Dette var en hendelse som det hadde
vært advart mot i lang tid.
Allerede i 1739, i
forbindelse med at Overbergamtet (datidens øverste gruvemyndighet)
inspiserte gruva, ble det påpekt at den ble drevet på en uforsvarlig
måte. Inspeksjonen ble vanskeliggjort ved at stigeren - han
som hadde ansvaret for driften - nektet å bli med. Han erklærte
av han heller ville miste sin "timelige Velfærd" enn å følge
med de høye herrer ned i gruva.
Fyrsetting
Figur 3: Forsøk
med fyrsetting |
Figur 4: Etter tre
timer med sterk fyring sprekker fjellet. |
I gruvene ble malmen brutt ved fyrsetting.
Dette
gikk ut på å varme opp fjellet med store bål. Etter avkjøling
var fjellet blitt sprøtt, og det kunne hakkes istykker. Metoden
var billig, men langsom. I en vanlig gruvegang, kom man bare 1-2 meter
på en måned. Det var også stor fare for kullosforgiftning,
og flere arbeidere døde. Vedforbruket var enormt, og skogen forsvart
etterhvert rundt gruvene.
Krutt
Når gruvene skulle avsynkes, dvs. å
gå dypere, brukte man krutt. Dette var imidlertid en dyrere metode.
Farlig var det også der arbeiderne gikk i stiger med åpne kruttbøtter
i den ene hånda og fakkel i den andre. Det var en periode med mange
ulykker.
Vannlensing
og hestevandring
Et problem som oppsto når gruvene ble
dypere, var vannlensing. Etterhvert ble det løst med hestedrevne
pumpeverk. Hestene gikk i ring og drev et gangspill, en såkalt hestevandring.
Denne metoden ble også brukt til å heise opp malm fra gruvene.
Heise
opp malm
Jernmalm er svært tungt, og man brukte
ofte hestevandring for å heise malmen opp. Noen steder ble også
vannhjul brukt til dette arbeidet, såkalt vannkunster. |