Temaopplegg
Som
eksempel i denne oppgaven, har vi 4 storgrupper som vi kaller A-B-C-D,
og av praktiske årsaker velger jeg å følge gruppe "A"
gjennom opplegget. Gruppene kan gjøre forskjellige aktiviteter hver
dag, slik at ikke f.eks. 100 elever går på museum på
en gang.
Forberedelse,
sjekkliste:
-
Ordne med gruppeinndeling av elever
-
Lage program for tema og prosjektarbeidet med
ansvarsfordeling
-
Plan for fravær (voksne)
-
Kjøpe inn og finne fram formingsmateriell
-
Gjøre avtaler i god tid før besøk
-
Finne resursspersoner som har et forhold til
jernutvinning/gruvedrift
-
Aktuelle museer?
-
Sende informasjon hjem til foreldrene
-
Økonomi, avtale med rektor/foreldre
-
Organisere kjøring
-
Fordele klasserom
-
Bestille filmer
Informasjonsmøte
6. og 7. klassene samles i et stort rom der
de får informasjon om tema og prosjektarbeidet; som tidsperiode og
gjøremål. Navnene for hver gruppe ropes opp, og de går
til et klasserom med en lærer. Nå er de nye storgruppene samlet,
og elevene kan stille spørsmål.
1.
dag, temaarbeid: Motivere
Mål:
Få litt kjennskap til gruvedrift og jernutvinning
1. Forkunnskap
Hver storgruppe samles i hvert sitt klasserom.
Læreren skal finne ut hvilke forkunnskaper elevene har om jern. Læreren
skriver ned punktene ned på "flip-over" og tar vare på arket
til sluttvurderingen.
-
Hva forbinder du med jern?
-
Hvor kommer jernet fra?
-
Hva kan jern brukes til?
-
Hvilke egenskaper har jern
-
Hvor tungt er det? (1 liter jern tilsvarer ca
8 liter vann)
-
Hvor viktig er jern
2. Presentasjon
Alle samles i et auditorium for 1 skoletimes
presentasjon. Vis bilder, ta med stein, bruk "overhead"
3. Grupper
Som eksempel i denne
oppgaven, har vi 4 storgrupper som vi kaller A-B-C-D
Del elevene f.eks i to grupper: A+B er sammen
og C+D
4. Film
Gruppe A+B ser en aktuell film, hør
med bibliotek, andre skoler, kommunen e.l. (Vi hadde 2 filmer: "Barna i
gruvene" og "Djevelens gruve i Bolivia")
5. Museum
Gruppe C+D besøker et museum. Er
det noe lokalhistorie om gruvedrift? Hva finnes av jerngjenstander på
museet?
6. Oppgaver
Hver storgruppe samles i hvert sitt klasserom:
De svarer på spørsmål
(må lages) enten utfra filmen eller museumsbesøket
7. Dagbok
Elevene skriver dagbok. Dette bør
elevene avslutte med hver dag. Her finner du dagboka.
2.
dag.
Mål:
Bli kjent med gruvedrift
1. Fellessamling: Hva er ei gruve.
2. Ekskursjon til ei gruve dersom dette er
mulig.
3. Jobbe med dataoppgave
3
4. Oppgave om gruveganger
5. Dagbok
3.
dag
Mål:
Bli kjent med samfunnet for arbeidsforholdene
1. Fellessamling om arbeidslivet (ekstern
link om Næs jernverk)
2. Dataoppgave
1 om arbeidere
3. Lage gruvesuppe
4. Matematikkoppgave
5. Dagbok
4.
dag
Mål:
Bli kjent med jernproduksjon
1. Besøke et jernverk; moderne eller
gammelt (evt museumsbesøk)
2. Dataoppgave
2 om jernverk
3. Dataoppgave 4
kan
også være aktuell
4. Dagbok
5. Lekse: Ta med en vedkubbe til neste dag
og noe å grille.
5.
dag
Mål:
Prøve ut teori med praktisk forsøk med fyrsetting.
1. Fellessamling og orientering om dagen
2. Forsøk
med fyrsetting.
Alle elevene skal ta med en vedkubbe og
starte fyring rundt en stein.
3. Natursti.
4. Grilling ved fyrsettingen
5. Dagbok
Ekstraoppgaver
1. Heldiggrisen
2. Steinsamling
3. Evt. dataoppgave
4: Presentere faktastoff
Prosjektarbeid
Figur 2: Elever lager
etasjer i en sjakt.
(Klikk på bilder
for flere modeller)
Temaarbeidet er nå avsluttet og elevene
sitter antagelig med mange spørsmål og ting de lurer på.
6.
dag
1. Elevene samles i hver sin storgruppe. Læreren
skriver ned alle problemer som elevene kommer med og undrer seg over.
2. Elevene går til smågruppene
sine. De skal diskutere og bli enige om hva de vil utdype mer og finne
ut av.
3. Elevene skal lage en presentasjon innen
det problemområdet som de har valgt. Dette kan være noe innen
gruvevirksomhet eller jernverk.
4. Det kreative uttrykket kan være
gjennom forming, drama, dans, musikk og poesi.
5. Læreren er veileder og rådgiver.
Materialer må være tilgjengelig. Pappesker er fine å
bygge miljø i.
7.
dag
1. Etter storefri skal presentasjonene
være ferdige.
2. Hver gruppe kan presentere sitt for storgruppa.
3. Problemområdet presenteres, deretter
hva gruppa har kommet fram til.
4. Produktet presenteres, og de andre elevene
kan stille spørsmål.
8.
dag: Avslutning
1. Lager en stor utstilling av alt som er laget.
2. Elevene må få god tid til
å se.
3. Vurdering: Læreren kan lage et skjema
der elevene svarer på spørsmål om gruppeprosessen, opplegget
og hva de har lært.
4. Forkunnskapene fra første dag tas
fram.
Spørsmål som elevene lurte
på tas fram. Har alle spørsmålene blitt besvart?
5. Prøv å få fram refleksjon
hos elevene.
Figur 3: Noen elever
lurte på hvordan hammeren kunne drives av et vannhjul. Her løfter
vannhjulet hammeren to ganger for hvert omløp.
|