Dataoppgaver
Figur 1
Fasit
på følgende oppgaver 1-3: Trykk på oppgave 1 og skriv
inn "fasit" i adressefeltet på internettleseren. Fasit for oppgave
1 blir da:
"oppgave1fasit.htm"
Dette er gjort for at
fasiten skal være mindre tilgjengelig for elevene.
A.
Dataoppgave 1 om arbeidere
Trykk opp oppgave
1 og gi denne til elevene. Alternativ oppgave:
Alt A.
Elevene skal utfra "faktadelen" finne svar
på oppgavene. De kan enten skrive svarene på et ark eller skrive
inn på en tekstbehandler. De kan jobbe to og to eller i smågruppene
på fire. Læreren kan senere lese opp svarene og gruppene kan
rette oppgavene for hverandre.
B.
Dataoppgave 2 om jernverk
Trykk opp oppgave
2 og gi denne til elevene. Alternativ oppgave:
Alt B.
Elevene skal utfra "faktadelen" finne svar
på oppgavene. De kan enten skrive svarene på et ark eller skrive
inn på en tekstbehandler. De kan jobbe to og to eller i smågruppene
på fire. Læreren kan senere lese opp svarene og gruppene kan
rette oppgavene for hverandre
C.
Dataoppgave 3 om gruvedrift og malm
Trykk opp oppgave
3 og gi denne til elevene. Alternativ oppgave:
Alt C.
Elevene skal utfra "faktadelen" finne svar
på oppgavene. De kan enten skrive svarene på et ark eller skrive
inn på en tekstbehandler. De kan jobbe to og to eller i smågruppene
på fire. Læreren kan senere lese opp svarene og gruppene kan
rette oppgavene for hverandre.
D.
Dataoppgave 4 om arbeidet på et jernverk
En gruppe går inn på Kilder
og linker og finner fram til eksterne linken til Næs
jern verk. De skal finne ut hvordan det er å være arbeider
ved et jernverk, og deretter skal de legge dette fram for storgruppen.
E.
Dataoppgave 5: Legge fram faktastoff for
klassen.
En gruppe kan sette seg inn i en faktaside og
legge dette fram for klassen eller storgruppen.
Praktiske
oppgaver
A. Fyrsetting
Mål:
Oppleve hvordan fyrsetting virker i praksis.
Figur 2: Elever banker
løs stein etter fyrsetting.
Elevene tar med seg en vedkubbe fra hjemmet.
Læreren finner et egnet sted for å fyre rundt en stor stein
eller et fjell. (Brannvesenet må kontaktes mellom 15.april - 15.
september). Om morgenen er elevene er med på å legge veden
på plass. Det må fyres kraftig i minst 3 timer. En voksen må
passe på bålet.
Natursti
og grilling
Mens bålet brenner, kan elevene være
med på en natursti. Når de kommer tilbake, kan de grille rundt
fyrsettingen. Dersom mange elever deltar, må flere grillbål
tennes.
Når bålet er i ferd med å
brenne ut, bør fjellet/steinen sprekke opp. Elevene kan banke på
fjellet med en hammer (bruk beskyttelsesbriller), men da bør en
nok helle vann på først slik at steinen ikke er så varm.
De brukte ikke vann i gamledager.
B. Natursti
Mål:
Bevegelse (gymnastikk) og kunnskapsspørsmål
Lag en lang løype på stier gjennom
skogen. Løypa merkes med kreppapir eller oppklipte plastposer. Skriv
ut denne naturstien og klipp opp
en og en post. Lim hver post på papp. Dersom det er fare for nedbør,
bør postene puttes inn i en plastlomme. Lag gjerne flere poster
selv.
C. Gruvemat
Mål:
Kjennskap til mat (heimkunnskap) som arbeiderne i gruvene og på jernverket
spiste.
Arbeiderne fikk servert suppe laget
på byggryn med lokale urter og grønnsaker, som kvann. Her
kan vi jukse litt og lage en grønnsaksuppe med litt byggryn. De
fikk også noe brød til.
Kok oppskjærte grønnsaker i
litt vann og tilsett litt buljong.
D. Steinsamling
Mål:
Bli kjent med noen av de vanligste steinsortene våre.
Hva er mineraler og hva er bergarter? Prøv
å finne granitt, gneis, kvarts, glimmer og feltspat. Kan noen finne
rustbrunt vann i naturen? -Dette er ofte jern. Steinsamlingen kan bli en
del av en utstilling.
E.
Lage dagbok
Fra hver dag bør elevene skrive
dagbok som dette arkene inn i en "Gruveperm". Denne permen kan enkelt
lages med splittbindels. Faktaark kan kopieres ut fra "Faktadelen" og settes
inn i gruveboka.
Fagoppgaver
A. Gruveganger
Skriv ut oppgave
4. Her kan elevene finne navnene på gruvegangene.
B. Matematikk
Prøv å løse matematikkoppgavene
om gruvespørsmål. Skriv ut oppgave
5. |