Målsetninger
Gjennom tidene har det vært en omfattende
gruvedrift spredt over hele Norge. Gull, sølv, kopper, jern, sink,
molybden, magnan, aluminium og svovel er noen av de grunnstoffene som er
blitt utvunnet fra naturen vår. Disse stoffene har vært viktig
for norsk industriutvikling og det moderne samfunn.
Jernet kommer i en særstilling: Jern
og stål har vært og er, det viktigste metallet i samfunnet
vårt. Dersom vi tenker etter, er mye av det vi omgir oss med laget
av jern. Jernet la grunnlaget for en omfattende utvikling i Danmark-Norge
fra 1600-tallet. Særlig var danskekongen Christian IV interessert
i jern og sølvutvinning i Norge.
Figur 1: Hvordan elever
har forstått en gruvesjakt. |
Innhold
|
Mål:
Jernutvinning i Norge
Mål:
Bruk av informasjonsteknologi
Målgruppe
Arbeidsform:
Tema/prosjekt
Rammer og
forutsetninger
Vurdering |
Jernutvinning
i Norge
MÅL: Elevene skal få kjennskap til
jernutvinning og gruvedrift som er en vesentlig del av Norges nasjonale
og lokale historie. De skal få innsikt i prosessen fra uttak av malm
til ferdig produkt og samfunnet rundt.
. |
L97 (Læreplanverket for den 10-årige
grunnskolen):
Figur 2: L97
Generelle delen om nasjonal
og hjemlig historie (s.19)
"Opplæringen skal i vareta og utdype
elevens kjenneskap til nasjonale og lokale tradisjoner
- den hjemlige historie og de særdrag som er vårt bidrag
til den kulturelle variasjon i verden.
Samfunnsfag (s.175)
"Kjennskap til fortida
knytter menneska saman over tid. Denne kjennskapen er nødvendig
for å kunne forstå og vurdere samtida og er ein viktig reiskap
til å planlegge framtida med."
Mål for mellomsteget,
5. - 7. klasse (s.180)
Historie - frå dei eldste tidene og
fram til om lag 1750:
"Elevane skal kjenne til viktige hendingar
og personar i landet vårt og verda elles."
. |
Bruk
av informasjonsteknologi
(IKT)
MÅL: Elevene skal kunne benytte seg av
informasjonsteknologi for å tilegne seg kunnskaper og finne svar
på spørsmål.
. |
L97: Prinsipp og retningslinjer (s.78).
"Elevane bør utvikle evne til å
kunne nytte elektroniske hjelpemiddel og medium kritisk og konstruktivt
og som praktisk reiskap i arbeid med fag, tema og
prosjekt."
. |
Målgruppe
|
1. Lærere i 6. og 7. klasse. Didaktisk-
og faktadel.
2. "Faktadelen" for elever i 6. og 7. klasse.
. |
Arbeidsform:
Tema/prosjekt
Arbeidsformen er først et temaarbeid
er elevene får kunnskap om jernutvinning i Norge. Deretter går
arbeidsformen over i et prosjektarbeid der elevene kan undre seg over spørsmål
ang. temaet.
Mål: Elevene skal samarbeide og diskutere
seg fram til løsninger på oppgaver som læreren gir,
og på spørsmål de selv stiller seg. De skal også
prøve ut teori i praktiske handlinger.
Figur 3: Elever prøver
å hakke løs stein
|
L97: Prinsipp og retningslinjer
Mellomsteget (5.-7. klasse)
Arbeid på tvers av fag, temaorganisering
og prosjektarbeid skal vere eit samardnande bindeledd mellom faga.
Praktisk arbeid (s.76)
"I opplæringa skal elevane møte
praktiske og konkrete oppgåver som kan utløyse spørsmål
som krev grunngitte svar. Det gjeld arbeid i enekltfag, på
tvers av fag og i tema og prosjekt. På den måten kan elevane
sjå
samanhenhar mellom praksis og teoriog mellom handling og kunnskap."
Prosjektarbeid(s.77).
"Prosjektarbeid kan gjennomførast
både innanfor og på tvers av fag og knytast til
lokale val og konkretiseringar."
|
Rammer
og forutsetninger
|
Dette er kort sagt hindringer og muligheter
til å gjennomføre tema/prosjektarbeidet.
For at dette tema og prosjektarbeidet skal
være aktuelt, bør det være en lokal tilknytning til
gruvedrift eller jernverk. Dersom dette opplegget f.eks. skulle gjennomføres
på Kongsberg, som er kjent for sølvutvinning, bør en
begynne med sølvutvinningen og deretter gå over til jernet.
Fra det kjente til det ukjente. Svært mye er sammenfallende.
De andre rammene og forutsetningene må
hver enkelt lærer vurdere; bl.a. tid, økonomi, klassesammensetning
osv.
Dette tema og prosjektarbeidet egner seg
til aldersblanding i 6. og 7. klasse.
|
Vurdering
|
I metodedelen ble læreren oppfordret
til å skrive ned førkunnskapene til elevene om jernutvinning
i Norge.
Når tema og prosjektarbeidet er ferdig,
er det tid til refleksjon og vurdering; både gruppeprosess og ny
innsikt. En slik refleksjon og vurdering bør også være
en god avslutning for hver temadag.
Her er noen nyttige punkter:
-
Hva var det beste/vanskeligste med samarbeidet?
-
Hvordan er temaarbeid?
-
Hvordan er prosjektarbeid?
-
Hvordan er nytten av IKT?
-
Hva var mest interessant? Hvorfor?
-
Hva var lite interessant? Hvorfor?
-
Hva var vanskelig?
-
Hva var overraskende?
-
Hva lærte du mest av?
-
Hvordan var det å leve på denne
tida?
-
Har vi nådd målsetningene? (Les
opp)
-
Hva var interessant hos de andre gruppene?
-
Er det viktig å lære omjernutvinning?
Hvorfor?
|