Skutesteinen ved Storhedderfjell
Kilde: http://nettportal.samlaget.no
Tekst
med illustrasjoner [klikk her]
Landskap og rester etter dyr og mennesker
1100 meter over havet, halvannen
dagsmarsj inn i heiene vest for Hovden i Setesdal ligger Storhedderfjell.
Navnet har det fått fordi bergarten i fjellet er bløt kleberstein,
og store steinblokker har rast ned den bratte ura mot Storheddervatn. Flere
av steinblokkene har blitt liggende som hellere (heddere i lokaldialekt)
folk kan søke ly under. De største har fått navnet
Storhedder, som har form som ei hule, og Skutesteinen, en åtte meter
høy kjempestein som bøyer seg utover mot nordøst og
lager et halvtak. De ligger 20 meter fra hverandre og bare et pileskudds
avstand fra vannet nedenfor. Ovenfor er ura uframkommelig av alle rasblokkene.
Men nedenfor er bakken slett og fin og heller jevnt ned mot vannet. Det
er her reinsdyrflokkene må passere på sine trekk.
Du har sikkert allerede skjønt
at dette er et ideelt sted for jegere. De kunne bo i Storhedderhula, stå
i le under Skutesteinen og gjemme seg for reinen bak et steingjerde de
også bygget opp foran den, et bogastelle, som det finnes mange av
i gamle jaktområder. I området rundt finnes det også
flere dyregraver, feller reinen skulle falle ned i og bli spiddet på
spisse spyd. Slik kan vi lese selve landskapet som en kilde, skapt av både
naturforhold og menneskers arbeid for å skaffe seg det aller viktigste,
mat og varme klær.
I dag ligger Skutesteinen langt unna
det vi kaller sentrale støk der det bor mange mennesker. Ja, også
i middelalderen, da bosetningen gikk lengst opp til fjells, var det to
mil å gå til nærmeste gard. Men da folk levde som sankere
og jegere, var dette sentrale strøk, for det var her de store reinsdyrflokkene,
var. Også i de påfølgende århundrene, lenge etter
at folk hadde begynt å drive jordbruk nede i dalene, var jakt en
viktig del av livsgrunnlaget. Derfor finner vi spor etter mennesker ved
Storhedder og Skutesteinen over mange århundre. De første
etterlot bare brukne pilespisser og beinrester, levninger i sin mest direkte
betydning. Denne typen levningene meddeler ikke noe budskap. Vi må
tolke dem bare som rester.
Dyrebilder og mytiske symboler
Senere ble det risset inn bilder
av dyr; av rein, elg, hest, rev og jerv på de sletteste flatene under
Skutesteinen. Bildene viser hvor sentralt disse dyrene sto i jegerfolkets
bevissthet. Det var de samme dyrene som vi finner i annen bergkunst i Norge.
Vi antar at disse dyrebildene er eldst, nettopp fordi de er tegnet på
den glatteste, største og mest sentrale delen av veggen, der vi
kan anta folk ville ha begynt om de hadde hele veggen for selv. Seinere
ble det også risset inn mytiske geometriske figurer, kjent fra mange
andre plasser også, som hekselåser (pentagrammer) og hakekors.
I motsetning til dyrene, som var konkrete bilder, vet vi fra mange andre
kilder at disse figurene var gamle symboler knyttet til tro og makter,
og brukt for å holde onde krefter unna. Slik kan vi lese symbolene
som kilde til menneskers virkelighetsbilder, til tro, frykt og til forestillinger
om at naturen var regjert av gode og onde makter. Også her tolker
vi kildene i lys av det vi vet fra før.
Magiske runer og skrifttegn
Den yngre runerekka
Spredt rundt omkring på steinen
er det også risset inn skrifttegn, hele 18 ulike runeinnskrifter.
De er risset til ulik tid og av ulike «gjester» som har bodd
her under jaktperioder eller overnattet når de vandret forbi Storhedderfjell.
Det kan vi se fordi runeinnskriftene tilhører ulike skrifttradisjoner
og varierer mye i innhold. Også dette er slutninger vi trekker på
grunnlag av tidligere kunnskap. Likevel mener forskerne at de fleste innskriftene
er skrevet i løpet av 1100-tallet fordi de bruker den yngre runealfabetet.
Og når først noen begynte å risse runer ett sted, gikk
det ofte sport i det for andre også.
Mange av runene påkalte en
makt. En rune viste til trolldom og tussenes og trollenes verden, en annen
til mennesket og menneskenes verden og en tredje viste til Kristus og den
kristne verden. Når disse runene ble brukt som <I>løynderuner<I>,
en særlig variant av magiske runer som skulle ha manende kraft, ble
de tilført ekstra streker som skulle gi hver av runene ekstra kraft.
Hensikten med denne innskriften var
å holde skadevesenet, ulven, borte. Det kan vi slutte oss til ved
å sammenholde med liknende innskrifter fra en kirkemur i Vestfold
og en amulett i Sigtuna i Sverige. Fra det kan vi slutte at det har vært
ulv i traktene rundt Storhedder og at folk som har overnattet der har vært
redd for den.
Setninger og navn på menneske
En annen innskrift på Skutesteinen
sier: «For deg er kvila hard». Den vitner om at ikke alle som
lå der oppe, hadde like mykt underlag med seg til å ligge på.
Kanskje har de som hadde med seg gode feller eller samlet seg godt med
mose og lyng til underlag, hatt god underholdning av å erte de som
ikke hadde med seg det de trengte for å ligge bra?
Skutesteinen har også runeinnskrifter
som sier: «Vifill budde her». Innskrifter sier at det gjorde
også Gunnar og Gunne. Slik har steinveggen fungert som ei gjestebok.
Fra andre kilder vet vi at alle disse var mannsnavn fra den tida. Ellers
kunne vi kanskje tenkt at Vifill og Gunne kunne være kvinnenavn.
Gunnar er et kjent navn fra sagalitteraturen om konger og helter. Det var
et navn mektige menn kunne ha brukt. Navnet Vifill finner vi ikke i sagaene,
og vi tror derfor ikke at navnet har vært i bruk i stormannsættene.
Men vi finner det i islandske kilder fra de tidligste bosetningene på
øya, og da alltid som navn på en trell eller en frigitt trell.
Kanskje er det et trellenavn? Seinere, på 1300- og 1400-tallet, kom
navnet i vanlig bruk i Vestfold, nedre Telemark og langs Agderkysten. Noen
forskere mener at den Vifill som har holdt til under Storhedder, var en
fredløs, som det gikk sagn om i området.
Gåter og skjulte betydninger
Det var slitsomt og arbeidskrevende
å risse i stein. Runerisserne valgte derfor ofte forkortelser, gjerne
etter kjente mønstre, der alle som kunne runekunsten, ville vite
hva meningen var: De kunne kutte vekk selvfølgelige bokstaver, slik
ungdom ofte gjør i dagens SMS-meldinger. Og de kunne bruke binderuner,
sammenbindende tegn som måtte løses opp i hver enkelt del
for å lese den fulle meningen eller budskapet. Også dette er
kjente tekst-teknikker i dagen SMS-kommunikasjon.
Men runerisserne kunne også
være kreative og skape nye og egne, gjerne for å utfordre leseren
til å knekke dem. Å lage gode runerisninger gav prestisje og
vakte beundring blant dem som kunne lese dem. Derfor signerte gjerne de
beste risserne med helt navn eller med en gåtefull og mystisk signatur.
En av disse har vært Reidar.
Han signerte med ra raist, som betyr Reidar risset (runene). Dette signerte
han ved siden av følgende runeriss
Ek vilda kjósa mey, p(gno: th)á
er fegrst er i heiminum
Kjærlighetserklæringer
eller andre meningsinnhold?
På et nyere språk sier
Reidars tekst: «Eg vilde velje den fagraste møy i verda».
Å velge møy vil si å velge seg til hustru. Heiminum,
av heim, er det gammelnorske ordet for verden. Ved første øyekast
framstår teksten som en poetisk drøm om stor kjærlighet.
Eller kanskje en kjærlighetserklæring til ei heilt bestemt
jente, som Reidar syntes var den vakreste i hele verden? Var det en virkelig
kjærlighet til ei jente nede i bygda? Eller var det slikt en ensom
jeger kunne få i tankene når han lå lange tider og frøs
inne på heia, langt fra folk og lengtet etter selskap. Runer fra
andre hellere forteller om jegere som lengtet hjem til kona eller til jentene
nede i bygda.
Forskerne som har diskutert denne
setningen, påpeker imidlertid at ordet «ville» faktisk
er tretydig: Vi kan ikke vite om Reidar sier
1 at han vil, at han bestemt planlegger
å, velge den vakreste møy i verden til sin framtidige kone.
2 at han en gang i fortida ville
velge seg den vakreste møy i verden til kone, men akk slik gikk
det ikke likevel.
3 at han kunne gjerne eller ville
ikke hatt noe imot å, velge den vakreste møy i verden.
Du tenker kanskje at tolkning 3 høres
minst sannsynlig ut, og at 1 og 2 virker mer sannsynlig. Ja, vi trenger
å vite mer om Reidar for å avgjøre det. Var han ung
og modig, la han kanskje store planer om giftemål når jaktsesongen
var over? Da ville tolkning 1 vært rimelig. Var han gammel, tenkte
han muligens tilbake på en ungdomsdrøm som kanskje mislyktes,
eller som lyktes men som viste seg å ikke svare til forventningene?
I så fall kunne tolkning 2 passe. På samme måte kunne
du prøvd ut andre tolkninger ved å spørre hva slags
jente det kunne være snakk om? Eller hva slags verden?
De forskere som har holdt på
tolkning 3, har vist til den runa som står rett foran ordet heiminum
i innskriften. Runa hører ikke hjemme i stavingen, og noen har derfor
ment den var en feil. Men det er runa for trollskap som står der.
Og den runa viser ikke til menneskenes verden, men til tussenes og trollenes
verden oppe på heia, den uhyggelige verden langt fra folk, der bare
jegere og gjetere ferdes. Det var denne verden som fantes i heiene rundt
Storhedderfjell. Menneskenes verden var nede i bygdene der folk bodde.
Noen forskere mener Reidar skriver er at han ville velge seg den vakreste
møy i tusseheimen. En tolkning kunne da være at han var så
ensom som menneske oppe på heia, og lengtet sånn etter damer,
at han ikke ville hatt noe imot å ta til takke med ei møy
fra tussefolket. Men det måtte være den vakreste, for tusser
og troll flest ble regnet for å være ganske stygge.
Hensikt og budskap
Uttrykker runene virkelig Reidars vilje
eller ønsker? Eller hadde han en annen hensikt med å skrive
den? Kanskje antyder han at mange av gjestene under Storhedder hadde tenkt
denne tanken i ensomme netter under steinen, tanken på den vakreste
møy i tusseverden? Kanskje antyder han at jegere som lå der
oppe lenge, umulig kunne ha en kvinne de elsket nede i menneskeheimen siden
de foretrakk å ligge lange tider oppe i tusseheimen? Eller advarer
Reidar om hvordan det vil gå med de jegerne som ikke passer på
å leve blant menneskene nede i bygda og omgås skikkelige, kristne
folk? Kanskje gjør han narr av dem som ikke har dametekke eller
som ikke kan kunsten å omgås damer i menneskenes verden, og
som heller drar til fjells i håp om å møte ei trolljente?
Antyder Reidar at det ikke bare er reinen som får alle av disse karene
til fjells?
Det som i starten framsto som en
poetisk kjærlighetserklæring, kan altså vise seg å
være elegant og utspekulert fleiping med noen av «gutta på
heia». En fleip de runekyndige ville forstå, men kanskje ikke
dem runerisseren siktet til? For hvorfor skulle Reidar ellers kamuflere
den egentlige meningen i teksten hvis han ikke ville lure noen av dem som
var innom?
Sikkert er det at Reidar plasserte
runa for trollskap bevisst i teksten. En gjør ikke raske slurvefeil
i når en risser i stein! Like sikkert er det at Reidar ønsket
å risse en runeinnskrift som kunne ha mange betydninger, slik at
leseren måtte gjette seg fram – som i en gåte. Når vi
tror dette er gjort bevisst, er det fordi innskriften ellers har elementer
som likner tydelig innskrifter på Orknøyene. Men også
fordi denne flertydige runeleken, der enkelttegn må leses med symbolsk
betydning eller med runa sitt lydlige navn, går igjen i alle de tre
innskriftene Reidar har risset under Skutesteinen. Også der han signerte
med en navnegåte. Gir det ikke også bedre mening å kamuflere
navnet sitt i en kode om du har fleipet med steke og treffsikre karer med
kniv? Nettopp evnen til å risse gåtefulle runer, runer som
utfordret tanken samtidig som de var treffende formulert, kjennetegnet
de som ble regnet for store runekunstnere. Dette var tegnet på virkelig
skaldskap!
Runetekstene gir oss opplevelser,
og muligheter for innlevelse. Men har tekstene til Reidar noen verdi som
historisk kilde om vi ikke kan stole på det Reidar skriver? Når
han bare leker med sine lesere, eller kanskje bare vil sjokkere og overraske?
Ja visst! Reidars runer er kilder
til skrive- og tenkemåter i tida og til ulike verdensbilder. Reidars
runer viser kontakt mellom de store runedistriktene i Sørvest-Norge
og Orknøyene, og viser at det var beleste og bereiste folk blant
de som overnattet under Storhedderen. Ikke bare forfatteren selv må
ha hatt kunnskap, men også noen blant dem han ventet ville lese runene
der oppe på heia. Kilder som disse viser også at mennesker
på 1100-tallet hadde humor, at de likte å løse gåter
og hadde forstand på gode litterære poenger.
De dokumenterer også, noe vi
ser av mange andre runeinnskrifter i samtida; at evnen til skrift- og tekstforming
var kommet langt, og at det på 1100-tallet var konkurranse mellom
gode runerissere. Her ga det prestisje å lage et godt og velformulert
budskap, som leserne måtte bryne tankene på å løse
eller se alle meningene i. Alt dette kan vi slutte oss til ved å
bruke tekstene som levninger og sette dem sammen med andre opplysninger.
Slik anvender vi tolkning og tolkende metode. Og bruk av kilder og tolkning
er viktige elementer i historisk metode.
|